Ljuva 90-tal

När jag ska somna brukar jag försöka hitta något att tänka på som kräver så lite tankeverksamhet som möjligt. Det är väldigt svårt för mig eftersom jag är en väldigt tänkande person. I stort sett vad jag än börjar tänka på så leder det till att mina tankar driftar iväg till något som gör mig stressad eller är allmänt jobbigt. Jag menar jag kan liksom inte bara tänka på färgen vit, tankarna relaterar då vit till snö och så kommer jag att tänka på vintern och jösses "den är ju snart här och då ska jag ju åka öppet spår och det måste jag träna för fastdethinnerjagjuinteochguuud"... Sedan är hjärnan uppe i högvarv och jag kan ännu mindre somna...

Sedan på något underligt sätt kom jag att tänka på ett TV-program som jag och Pops kollade på igår när vi satt och käkade. "Vem vet mest" det är ett frågesports-program för folk som ska vara väldigt allmänbildade. Programledare är Richard Olsson och han är sämst! Han ska hela tiden klämma in käcka kommentarer. Låt mig förklara med ett exempel:
RO ställer en fråga: "Vilken typ av dryck är Hallands Fläder?"
Spelande: "Snaps"
RO: "Höhö du har i alla fall inga problem med alkoholen." ................
........
........
........
HJÄÄÄÄLP vad han är tråkig. Fatta att detta faktiskt skulle bli riktigt pinsamt om människan hade sagt att den faktiskt har problem med alkoholen. Olsson fäller "roliga kommentarer" som man verkligen inte kan skratta åt.

Detta fick mig att tänka på J"eopardy" om ni minns det, när Magnus Hräenstam var programledare. Jag kom att tänka på att jag tyckte att det programmet var så hilma mycket bättre än dagens b-version "Vem vet mest". Helt plötsligt kom jag på mig själv med att ligga och tänka på alla gamla bra och dåliga program som gick på TV när jag var liten. Jag minns när "Huset fullt" gick på en kanal som även vi med skogs-TV kunde se på. Och på den tiden var ju faktiskt systrarna Olsen enbart söta och man tänkte inte på att deras liv redan då höll på att förstöras. Jag minns när Fångarna på fortet gick på fredagar och alla sedan pratade om det på måndagen i skolan för att det ännu var så få som kollade på något annat, på andra kanaler på helgerna.
Jag minns också musikprogramet "Voxpop" som gick på ettan. Det var ett grymt program som fick oss att upptäcka Aqua, Britney Spears och många fler. Vem minns inte "Barbie Girl" eller "Oops I did it again"...
Kommer ni förresten ihåg "Björnes magasin"? Jörgen Lantz som klädde ut sig i nalle-dräkt och satt och lekte med Snigel och Hugo medan han visade oss minifilmer som "Trasdockrona".

Plötsligt när jag låg där och mina tankar for fram och tillbaka mellan Gunde Svans "nära skjuter ingen hare" och Bamses "nu ska vi leka saftkalas" kom jag på mig själv med att låta som en gammal kärring som tyckte att det var bättre förr. Jag låg och funderade lite på vad barn om 50 år kommer kolla på för barnprogram. Kommer de då tycka att det är för jävla löjligt med en verklig människa som klär ut sig till nallebjörn och pratar med gosedjur?

Ungefär här insåg jag att mina föräldrar antagligen tänkt samma sak fast om min generation någon gång. Jag blev ju faktiskt en helt okej människa även om jag inte växte upp med "Hylands hörna" eller "Humle och Dumle"...
Jag insåg också att jag inte kunde koppla av ett skit av att tänka på gamla TV-program. Det fick mitt huvud att snurra ännu värre än mina vardaliga problem. Så jag återgick till att tänka på färgen vit... Vilket ledde till snö...Vilket ledde till skidor som ledd Zzzz




Lite nostalgi...


Kommentarer
Postat av: anna

Tja du, tror nog att vi alla funkar så. Fast det tar nog olika lång tid för folk att somna bara. Jag brukar gå igenom gamla pump/combatlåtar i huvudet innan jag skall somna. Se hur mycket man kommer ihåg liksom.

Funkar dock inte så bra dagen innan audition, då blir man mest stressad :P

2009-10-21 @ 14:22:09
Postat av: Ida

Alltså jag brukar också tänka på Combat, men det gör mig pigg, så det dkiter sig =P =/

2009-10-21 @ 19:37:33
URL: http://xsforlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0