Mysdag på Fässberg

Dämpad belysning i elevcaféet, levande ljus, julmusik som spelas ur högtalarna och en väldigt harmonisk stämning var vad som mötte mig imorse när jag öppnade dörrarna till Fässbergsgymnasiet.
När jag kom lite längre in i cafét var det som att kliva rätt in i ett gigantiskt kollektivt pjamasparty. Överallt satt människor i pjamaser, nattlinnen, morgonrockar, tofflor, mjukisbyxor och nattluvor, och intog sitt morgonkaffe eller te.
På en stol satt en tjej i knäet på en kille, båda två insvepta i en filt med varsin kopp i handen. De skrattade och pussade varandra och blev på något sätt ett med resten av den mysiga stämningen.
Från gången mellan toaletterna och cafét kom en tjej, också inlindad i en filt, gäspande och bärande på en kudde. Hon sträckte på sig och det såg just ut som att hon klivit upp ur sängen. Jag funderade på vart alla dessa mysiga människor kom ifrån, hade skolan anordnat en stor översovnings för alla elever och gjort om klassrummen till sovsalar?

Nej, jag hade bara råkat klampa rätt in i Fässbergs "mysdag". En dag då alla som har myskläder på sig i skolan får gratis fika. Det visade sig att en elev kommit på denna underbara idé. Jag pratade faktiskt lite med honom och han sa att han var stolt över sina tankar ibland.
Jag förstår honom.
Jag kom på mig själv med att fundera över varför i helvete jag lämnade denna underbara skola. Mysigare ställen får man ju leta efter. Jag funderade även på om killen hade haft teknikarna 06 i tanken när han kom på idén till mysdagen. Alla såg ut som små teknikartomtar idag.

En sak är i alla fall säker; Det var kärlek i luften på Fässberg idag, och jag tror det smittade av sig på mig.

<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0