Mystiskt med mat

Ja, alltså igår när jag hade lunch åt jag ju på ett gatukök där de sålde hamburgare. På förstret till stället stod det "ham burger" (ja särskrivet) med stora bokstäver.
Jag (hade varit tyst ovanligt länge): Varför heter det skinkburgare?
Mina lunchkompisar (tittar på varandra, tittar på mig, tittar på maten, på varandra...): Eh, jaadu Ida. Lite för djup fråga just nu kanske.

Detta kanske är en lite djup fråga för hungriga killar runt tjugo, men för resten av världen; Är det ändå inte ganska märkligt att en rätt helt gjord på nötfärs (?) heter något som får en att tänka på grisar?


Lite senare, när jag plockade slyt med en jobbarkompis kom vi fram till att han inte gillar lingonsylt. Och att han gillar röda vinbär, men inte svarta vinbär. Jag sa då att jag hade funnit det mer logiskt att det var de röda vinbären han hade ogillat eftersom han ogillar lingonsylt. Dessa påminner ju lite grann om varandra. Men nehej så var det tydligen inte.
Jag kände att jag behövde hitta någon som förstod min syn på den här väldigt viktiga fråga och frågade en av mina lunchkompisar som just dök upp om hans åsikt. Resultatet blev ett garv, en blick som sa "Ida du är knäpp", ett skak på huvudet och ett muttrande om "alla dessa djupa frågor".  


Men håll ändå med om att det jag tänker inte är helt knepigt?
Jag vet inte hur klart det här inlägget blir. Febern har stigit och jag har frossa och yrar säkert lite. Nu ska jag gå och proppa i mig medicinskåpet.

So long my sweets!



Kommentarer
Postat av: anna

Om jag får säga min åsikt så tycker jag att det är smaken som räknas :P Sött tycker ju de flesta om, och lingon är inte söta, så därmed logiskt att man inte tycker om dem. Röda vinbär är sötare än lingon, alltså en smak som lockar fler. Svarta vinbär har, enligt mig, en skarpare, annorlunda smak än röda. Alltså färre som gillar dem :)

Wikipedia säger om hamburgare:

"Inom lingvistiken utgör hamburgaren ett typexempel på ett intressant fenomen; förskjutning av avledning. Ordet hamburgare består ursprungligen av två led - hamburg och -are. Denna avledning har senare kommit att ändras i takt med att ordet används mer frekvent. Idag används leden ham och burgare för sig, så att man kan skapa nya burgare, till exempel ostburgare, eller fiskburgare. Förledet ham har alltså snarare fått betydelsen kött, än som ursprunget antyder, signalera om att rätten kommer från Hamburg."

OBS!!!! DU FÅR SLÅ MIG VID NÄSTA COMBAT-TILLFÄLLE, EFTERSOM DETTA VAR EN EXTREM BESSERWISSERKOMMENTAR...

Fast jag antar att du inte skrivit om du inte undrade (A)

2009-10-28 @ 21:22:33
Postat av: Ida

Haha coolt med burgarna. Fast jag måste säga att jag tycker att röda vinbär har en mer säregen smak än svarta =P men det är ju bara eb smaksak =)

2009-10-28 @ 22:25:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0